Søgemaskineoptimering m.m.

En anden færdighed jeg også besidder er søgemaskineoptimering. Jeg har arbejdet med det i et par år, og resultaterne bliver kun bedre. Den største forskel på mig og andre der laver SEO, er at jeg reelt set er programmør. Derfor har jeg et stort kendskab til alle de tekniske ting man kan/skal foretage sig, og hvordan man laver dem!

Mit primære område inden for SEO kan derfor siges at være onsite optimering. Der er i dag meget mere til søgemaskineoptimering en onsite optimering, men det er bestemt ikke et punkt man skal se ned på. Statistikkerne taler for sig selv, hvad enten det er nye websites, konverteringer fra et CMS til et andet, eller et ”gammelt og troværdigt” website/webshop. Der er altid noget man kan gøre bedre.

Da min erfaring er opstået af interesse og behov i et mindre webbureau, fandt jeg hurtigt ud af at kunderne ikke rigtigt vidste hvad de købte. De mente at søgemaskineoptimering var lig med mere salg. Ok, det er det også, men kun i forhold til konverteringen, så kunne man øge den, kunne man øge optjeningen yderlige. Det var noget de små virksomheder kunne lide, og interessen fald derpå.

Det er igen meget onsite, så jeg er på hjemmebane med muligheden for at ændre hvad der skal til.

Omend jeg ikke har nogen uddannelse inden for konvertering og brugervenlighed, så læser, ser og deltager jeg i alt jeg kan komme i nærheden af.

Jep, brugervenlighed. Det hænger en del sammen med konvertering, for er noget nemt at bruge, er folk mere tilbøgelige til at bruge det eller handle i webshoppen.

Alt det her med søgemaskineoptimering, konvertering og brugervenlighed er noget jeg meget gerne vil arbejde videre med, men lidt mangler muligheden for i mit nuværende job, da det er meget ”all around”. I det hele taget det her med søgemaskine markedsføring, med ting som AdWords, reputation management, lokal-, billed-, videosøgninger etc.